Δευτέρα 27 Μαΐου 2024

Ομαλή Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό - Παρουσίαση

 

 

Στο Σχέδιο Δράσης για τη μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό συμμετείχαν τα δύο τμήματα των Α΄ και Β΄ τάξεων του σχολείου μας σε συνεργασία με το 3o Νηπιαγωγείο Χρυσούπολης. Βασικός σκοπός βελτίωσης ήταν η ανάπτυξη μιας συνεχούς εποικοδομητικής συνεργασίας, ώστε να προωθείται και να επιτυγχάνεται η ομαλή και φυσική μετάβαση των παιδιών από τη μια βαθμίδα στην άλλη, με αμφίδρομο τρόπο. Απώτερος στόχος του προγράμματος ήταν η πρόληψη της σχολικής διαρροής, ενώ οι επιμέρους στόχοι ήταν: 1) Να εξοικειωθούν τα νήπια με το περιβάλλον του Δημοτικού σχολείου και τις εκπαιδευτικές μεθόδους και δραστηριότητες της Α΄ τάξης, 2) Να δημιουργηθούν θετικά συναισθήματα για το δημοτικό σχολείο, 3) Να αναπτυχθεί συνεχής συνεργασία μεταξύ δασκάλων και νηπιαγωγών με την ανταλλαγή εμπειριών και με τον από κοινού σχεδιασμό δραστηριοτήτων, 4) Να ενημερωθούν οι γονείς και να ευαισθητοποιηθούν για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά κατά τη σχολική μετάβαση και να προταθούν μέτρα στήριξή τους.

Το πρόγραμμα ξεκίνησε να υλοποιείται από τον Νοέμβριο μέχρι τη λήξη της σχολικής χρονιάς, αλλά θα συνεχιστεί με δράσεις που θα αφορούν τα νήπια ως πρωτάκια και θα βοηθήσουν την ομαλή ένταξή τους στο Δημοτικό και την επόμενη σχολική χρονιά. Οι δράσεις ξεκίνησαν με τη συνάντηση των συντονιστριών και στη συνέχεια με τη συνάντηση όλων των εκπαιδευτικών νηπιαγωγείου και δημοτικού που συμμετείχαν στο πρόγραμμα και την επιλογή και καταγραφή των δράσεων. Η πρώτη δράση αφορούσε την επίσκεψη των Α΄ τάξεων στο νηπιαγωγείο για να μεταφέρουν τις εμπειρίες τους από το δημοτικό στου ς παλιούς τους φίλους και στις νηπιαγωγούς. Έπειτα οι υπόλοιπες κοινές δράσεις γίνονταν είτε στο νηπιαγωγείο είτε στον εσωτερικό και εξωτερικό χώρο του δημοτικού (αυλή, τάξη, αίθουσα τελετών) με παρακολούθηση γιορτών και συμμετοχή,  παραγωγή ομαδικών εργασιών και συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία, συνεργασία μεταξύ νηπίων και μικρών μαθητών του δημοτικού σε δραστηριότητες (φύτεμα λουλουδιών, πικ – νικ φιλαναγνωσίας, παιχνίδια στην αυλή, βιωματικά παιχνίδια, παιγνιώδεις δραστηριότητες κ.ά.). Ακόμη, υπήρξε διαδικτυακή επιμόρφωση από τις Σ.Ε. δασκάλων και νηπιαγωγών και ενημερωτικές συναντήσεις των εκπαιδευτικών και των γονέων για τη μετάβαση, με συμμετοχή της κοινωνικής λειτουργού και της ψυχολόγου.

Η αποτίμηση της δράσης έδειξε ότι οι δράσεις ήταν επιτυχείς και έφεραν τα επιθυμητά αποτελέσματα, καθώς φάνηκε πώς τα νήπια εξοικειώθηκαν και είναι χαρούμενα που απέκτησαν φίλους και οικεία πρόσωπα στο δημοτικό, ήρθαν σε επαφή με τους χώρους και τα διδακτικά αντικείμενα του δημοτικού, κατανοώντας πώς σχετίζονται με αυτά που μαθαίνουν ήδη στο νηπιαγωγείο, εξασφαλίζοντας έτσι τη συνέχεια στη μάθηση από τη μια βαθμίδα στην άλλη και μειώνοντας την πιθανότητα σχολικής διαρροής. Ακόμη επετεύχθη και η αλλαγή της στάσης των γονέων και μείωση του άγχους και τη αγωνίας για τη μετάβαση, αφού όπως διαφάνηκε από ερωτηματολόγια και γραπτή αποτύπωση των συναισθημάτων, απέκτησαν θετικά συναισθήματα και αντίληψη απέναντι στη μετάβαση του παιδιού τους στο δημοτικό σχολείο. Επίσης, οι εκπαιδευτικοί νηπιαγωγείου και δημοτικού συνεργάστηκαν άψογα, έγινε σύσφιξη των διαπροσωπικών σχέσεων τους και ανέδειξαν καλές πρακτικές συνεργασίας. Τέλος, σημαντικό είναι και το γεγονός ότι παρήχθη φωτογραφικό υλικό, εργασίες και δράσεις που αναρτήθηκαν στους ιστότοπους των σχολείων και στο Padlet και εργαλεία αξιολόγησης του προγράμματος όπως ρουμπρίκες και ερωτηματολόγια για γονείς και εκπαιδευτικούς.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου